Functie

1. Welke functie heeft de bekkenbodem?

De bekkenbodem heeft 3 belangrijke functies:

  1. Steunfunctie: ondersteunen van de organen in het bekken om verzakking van darmen, blaas en baarmoeder te voorkomen. Bovendien zorgen de bekkenbodemspieren voor een goede houding. Ze spelen immers een rol bij de stabilisatie van het bekken en de steun van de rug.
  2. Sluitfunctie: u kan bewust uw urine ophouden of uw stoelgang tegenhouden door het aanspannen van de bekkenbodem.
  3. Seksuele functie: getrainde bekkenbodemspieren kunnen de seksuele beleving verbeteren bij mannen en vrouwen. Door het bewust aanspannen van de bekkenbodemspieren bij het vrijen kan de vrouw het orgasmevermogen vergroten. Bij mannen heeft een goed getrainde bekkenbodem een positieve uitwerking op de potentie.

2. Het belang van een stevige bekkenbodem

Zwangere vrouwen en pas bevallen moeders oefenen de bekkenbodemspieren in de pre- en postnatale gymnastiek. Slechts 1 op 4 vrouwen volgt deze behandelingen. Voor de meeste andere mensen zijn de bekkenbodemspieren onbekend.
Weinigen doen er dan ook moeite voor om ze in conditie te behouden.

Meestal sta je er pas bij stil als je last krijgt van allerhande klachten. Je hebt nochtans alle belang bij om je bekkenbodem te verzorgen en regelmatig bekkenbodemspier oefeningen te doen. De meeste aandacht gaat naar bekkenbodem trainingen bij vrouwen omdat zij van nature een zwakkere bekkenbodem hebben en zij vaak last krijgen na de bevalling of na de menopauze.

Toch hebben mannen  er baat bij om te zorgen voor een stevige bekkenbodem. Zij het hierdoor ook incontinentie, rug- en plasproblemen voorkomen.

Omwille van het taboe dat vaak nog op deze problemen rust, vinden vele het moeilijk om hierover te praten met hun arts of kinesetherapeut. Het is nochtans de moeite waard want dankzij eenvoudige bekkenbodem training zijn heel wat klachten te voorkomen of te verminderen.