Klachten voorkomen

In je dagelijkse leefgewoonten kan je al heel wat doen om klachten a.g.v. een verzwakte of te gespannen bekkenbodem te voorkomen. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat de bekkenbodem niet teveel belast wordt. Dat kan je ondermeer door:

  1. Overgewicht te voorkomen
  2. Voldoende vezelrijke voeding te eten om de stoelgang soepel te houden. Zo voorkom je verstopping en onnodig persen.
  3. Steeds rechtop te zitten en te staan. Een doorgezakte houding zorgt voor een verhoogde druk in de onderbuik en op de bekkenbodem. Dit kan leiden tot verzwakking van de bekkenbodemspieren.
  4. Je bekkenbodemspieren aan te spannen bij het tillen om extra druk te vermijden.
  5. Niet teveel  te zware gewichten te tillen als je al last hebt van verzwakte bekkenbodemspieren.
  6. Niet te hard persen bij het plassen en stoelgang maken.
  7. Stoppen met roken i.v.m. rokershoest, dit geeft een sterke belasting op de bekkenbodem.
  8. Sporten kiezen die minder belastend is voor de bekkenbodem. Sporten waarbij je veel moet springen of schokken zijn af te raden.
  9. Regelmatig de bekkenbodem oefenen, levenslange fitness.
  10. Tijdens de zwangerschap en na de bevalling, pre- en postnatale oefeningen doen.